Doa Rabitah...

اللُّهُمَّ إِنَّ هَذَا اِقْبَالُ لَيْلِكَ وَاِدْبَارُ نَهَارِكَ وَاَصْوَاتُ دُعَاتِكَ فَاغْفِرْلِيْ اَللَّهُمَّ اِنَّكَ تَعْلَمُ اَنَّ هَذِهْ الْقُلُوْبَ قَدِ اجْتَمَعَتْ عَلَى مَحَبَّتِكَ وَالْتَقَتْ عَلَى طَاعَتِكَ وتَحَّدَتْ عَلَى دَعْوَتِكَ وَتَعَاهَدَتْ عَلَى نَصْرَةِ شَرِيْعَتِك فَوَثِّقِ اللَّهُمَّ رَابِطَتَهَا وَاَدِمْ وُدَهَا وَاهْدِهَا سُبُلَهَا وَامْلاَءْهَا بِنُوْرِكَ الَّذِي لَا يَخْبُوْ وَاشْرَحْ صُدُوْرَهَا بِفَيْضِ الاءِيْمَانِ بِكَ وَجَمِيْلِ التَّوَكُّلِ عَلَيْكَ وَاَحْيِهَا بِمَعْرِفَتِكَ وَاَمِتْهَا عَلَى الشَّهَادَةِ فِي سَبِيْلِكَ اِنَّكَ نِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيْرُ...اللَّهُمَّ آمِيْنَ

Sahabat Blogger...

Sunday, November 22, 2009

Cerita Teladan...

Assalamualaikum...

Memandangkan ana sedang dilanda keboringan tahap ekstrem hari nie,jadi ana berbesar hati nak kongsikan sebuah cerita yantg penuh pengajaran.Mungkin ada yang telah mendengar cerita nie,tapi di sini ana bawakan cerita penuhnya,okey?So,selamat membaca...

DOA SEORANG HAMBA





Ada seorang hamba Allah, beliau rajin solat malam dan bermunajat,berkhalwat dengan Al Kholiq. Setiap malam dari kedua matanya yang memerah karena menangis, mengalir air yang membasahi janggutnya, beliau berbisik-bisik lirih memohon beberapa permintaan dan pengharapan. Dari waktu ke waktu, tahun ke tahun, hingga putih rambutnya tak kunjung jua permintaan beliau di kabulkan oleh Allah. Permintaannya (diantaranya) adalah agar segera diangkat kemiskinan yang menjadi selimut kehidupannya selama ini,keluarganya sering sakit-sakitan, setiap hari ia keluar untuk berusaha memperoleh rizqi Allah tapi tidaklah tampak dilapangkan rizqi itu untuknya.Padahal dahulu, ketika ia masih bekerja menjadi petugas bea cukai uang dan ke enangan adalah kawan akrab. Hingga suatu saat ia mendengarkan ceramah yang menjelaskan bahwa penyelewengan yang sering ia lakukan selama ini dengan kawan-kawannya adalah Haram dan tidak membawa keberkahan, kelak penyelewengan ini akan berhadapan dengan hukum Allah yang tidak bisa di bantah lagi di Akhirat. Bergetar hatinya, masuk hidayah Allah atasnya. Sejak itu tidak pernah lagi ia melakukan perbuatan tersebut, semakin rajin ia melakukan sholatul Lail mengadukan nasibnya hanya kepada Allah, agar diberikannya harta yang halal dan rizqi yang lapang dalam menghadapi hidup ini.






Namun beransur-ansur seakan terkena kualat (karena meninggalkan perbuatan haram itu) penghasilannya semakin menurun, beliau sekeluarga sering sakit dan menjadikan badannya yang sehat menjadi semakin kurus, anak satu-satunya meninggal setelah menjalani perawatan selama beberapa minggu di rumah sakit. Sampai saat itu ia masih bersabar, tak pernah terucap dari mulutnya kata-kata keluhan dan makian atas apa yang menimpa hidupnya. Malahan menjadikannya semakin sering dan khusyu' ia mendekatkan diri kepada Allah. Dan malang yang tidak kunjung padam terhadapnya, korupsi yang dahulu ia lakukan bertahun silam terungkap, maka ia dan beberapa orang rekannya terkena pemecatan dengan tidak hormat. Subhanallah semakin berat rasanya hidup ini baginya. Tambah satu kalimat panjang di malam harinya ia mengadu kehadapan Robbnya, menangis dan perih rasa bathinnya. Setiap dalam sedihnya ia berdo'a, selalu ada bisikan lirih di hatinya, "Apa yang engkau harapkan itu dekat sekali, bila engkau bertaqwa!" Setiap mendengar bisikan itu, timbul semangatnya. Kini setelah ia di pecat, ia berdagang. Baginya dagang yang tidak pernah untung, hutang yang semakin bertumpuk, mushibah yang seakan tidak berujung....ahhhh.






Setelah puluhan tahun kedepan sejak ia dekat dengan Allah setiap malamnya, tidak juga merobah hidupnya. Sejak puluhan tahun ia berdoa , tidak juga tampak yang di janjikanNya.


Mulailah timbul pemikiran tidak baik dari syaithon. Hingga beliau berkesimpulan, tampaknya Allah tidak ridho terhadap do'anya selama ini. Maka pada malam harinya, ia berdo'a kepada Allah : "Wahai Allah Yang Menciptakan Malam dan Siang, Yang dengan mudah menciptakan diriku yang sempurna ini. Karena Engkau tidak mengabulkan permintaanku hingga saat ini, mulai besok aku tidak akan meminta dan sholat lagi kepadaMu, aku akan lebih rajin berusaha agar tidaklah harus beralasan bahwa semua tergantung dariMu. Maafkan aku selama ini, ampuni aku selama ini menganggap bahwa diriku sudah dekat denganMu !" Beliau tutup do'a beliau dengan perasaan berat yang semakin dalam dari awal ia berniat seperti itu ( mengkhatamkan 'ibadah sholatullailnya). Beliau berbaring dengan pemikiran menerawang hingga ia tak mengetahui kapan ia tertidur. Dalam tidurnya ia bermimpi, mimpi yang membuatnya semakin merasa bersalah. Seakan ia melihat suatu padang luas bermandikan cahaya yang menakjubkan, dan puluhan ribu, atau mungkin jutaan makhluq bercahaya duduk diatas betisnya sendiri dengan kepala tertunduk takut. Ketika beliau mencoba mengangkat wajahnya untuk melihat kepada siapa mereka bersimpuh, tidak mampu...kepalanya dan matanya tidak mampu memandang dengan menengadah. Beliau hanya dapat melihat para makhluq yang duduk di hadapan Sesuatu Yang Dahsyat.






Terdengar olehnya suara pertanyaan, "Bagaimana hambaKu si Fulan, hai MalaikatKu?" nama yang tidak di kenalnya. Seorang berdiri dengan tubuh gemetar karena takut, dan bersuara dengan lirih, "Subhanaka yaa Maalikul Quddus, Engkau lebih tahu keadaan hambaMu itu. Dia mengatakan demikian , "Wahai Allah Yang Menciptakan Malam dan Siang, Yang dengan mudah menciptakan diriku yang sempurna ini. Karena Engkau tidak mengabulkan permintaanku hingga saat ini, mulai besok aku tidak akan meminta dan sholat lagi kepadaMu, aku akan lebih rajin berusaha agar tidaklah harus beralasan bahwa semua tergantung dariMu. Maafkan aku selama ini, ampuni aku selama ini menganggap bahwa diriku sudah dekat denganMu !" Ampuni dia yaa Al 'Aziiz, yaa Al Ghofuurur Rohiim!"






Tersentak beliau, itu...itu kata-kataku semalam ..oh celaka, pikirnya. Kemudian terdengar suara lagi : "Sayang sekali, padahal Aku sangat menyukainya, sangat mencintainya, dan Aku paling suka melihat wajahnya yang terpejam menangis, bersimpuh dengan menengadahkan


tangannya yang gemetar kepadaKu, dengan bisikan-bisikan permohonannya kepadaKu, dengan permintaan-permintaannya kepadaKu, sehingga tak ingin cepat-cepat Kukabulkan apa yang hendak aku berikan kepadanya agar lebih lama dan sering aku memandang wajahnya, Aku percepat cintaKu padanya dengan Aku bersihkan ia dari daging-daging haram badannya dengan sakit yang ringan. Aku sangat menyukai keikhlasan hatinya disaat Aku ambil putranya, disaat kuberi ia cobaan tak pernah Ku dengar keluhan kesal dan menyesal di mulutnya, Aku rindu kepadanya. Rindukah ia kepadaKu, hai Malaikat-malaikatKu?"






Suasana hening, tak ada jawaban. Menyesallah beliau atas peryataannya semalam, ingin ia berteriak untuk menjawab dan minta ampun tapi suara tak terdengar, bising dalam hatinya karenanya. "Ini aku Yaa Robbi, ini aku. Ampuni aku yaa Robbi, ma-afkan kata-kataKu !" semakin takut rasanya ketika tidak tampak mereka mendengar, mengalirlah air matanya terasa hangat di pipinya. Astaghfirullah !! Terbangun ia, mimpii...Segeralah ia berwudhu', dan kembali bersujud dengan bertambah khusyu, kembali ia sholat dengan bertambah panjang dari biasanya, kembali ia bermunajat dan berbisik-bisik dengan Al Kholiq dan berjanji tak akan lagi ia ulangi sikapnya malam tadi selama-lamanya."...yaa Allah, yaa Robbi jangan Engkau ungkit-ungkit kebodohanku yang lalu, ini aku hambaMu yang tidak pintar berkata manis, datang dengan lumuran dosa dan segunung masalah dan harapan, apapun dariMu asal Engkau tidak membenciku aku rela.. Yaa Allah, aku rindu padaMu..."

*semoga dapat membantu kita menambahkan keimanan dan ketekunan dalam berdoa serta mengerjakan solatullail...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jadi,itu jelah kisah yang ana nak kongsikan hari ni.Semoga kita semua dapat mengambil pengajaran daripada kisah ini.

Wallahua'lam Bissawab...
Assalamuaikum Warahmatullah Wabarakatuh...
Syukran sudi baca.Sebarang komen amatlah dialu-alukan =)

Friday, November 20, 2009

First Time Blogging,tapi tengah sedih

Assalamualikum...


okkeee...


nie first time blogging,tp ana pown x tau nk kater mende.


tengoh sedih tekk.


k r...


ana nk citer psl klas ana.ari rabu ari 2 dh wat jamuan...best ngat wasse.dang gok terfikir,camner lar idop ana lepas nie klu ana x ditakdirkan untuk duduk skelas ngan kwn-kwn ana.mesti sedih.seriously,I love all of them very much.can't even let anything bad happen to them or I'll never forgive myself(jiwang plok ayat,but it was true).




tukar topikkkk!!!!!!


nk citer pasal jamuan r jap...




best giler jamuan ari 2(cepat ah kabo mende yg bestnyer)


first skali ana nk kabo,ari 2 ana dengan perasaan bangge seorang anak Malaysia(ngarut plok) ade bawok American Chocolate Cake sutey atas permintaan kak Ainul sejak befday ana bulan Ogos ari tu lagi.don wori,my fren.kek nie walaupon asalnyer dari Amerika(agaknyer,name jer tuh)tapi x yah boikot.org Malaysia kite gok wat.of course lah ibu ana yang sangat anggun(wanita Melayu sejati gitu)yang tolong wat.duit pampasan beli bahan pon x bayor agi."sori ma,tengah bankrup,"kata Sabrina pada ibunya.


*lari topik jap...hehe




So,janji tetap janji.


jangan janji tinggal janji.


janji jangan dilanggar.


janji harus ditepati.


kalau tak,jangan berjanji.


itulah pesanku andai ingin berjanji...


(fuyoo,bley wat puisi.tajuknyer 'Janji')




Ana pown tolong lar ibu ana wat kek tu(tolong wat kacau jer sbenornyer,and rase krim)3 kali wat kek tu baru menjadi.jadi kek yg ke-3 ler yg menjadi mangsa kawan2 ana kat skolah.kek yg kedua ngan pertama pown x abis lagi kat rumah nie.ana pown sbenornyer sambil2 taip nie,suap gok kek 2 ke mulut.


jenuh doh ngunyah.frust gok wasse.bile lar nk abis kek nie.letih doh nie.kalau mak ana tau,mesti ana kena semelih...


huhu.......




Abis doh citer pasal kek,citer pasal jamuan kat klas plok.banyok giler makanan.mewah pelik jer rase...menurut klasmate ana,belanja yg diorang kluarkan utk jamuan nie saje lebih kurang RM600.fuhh,banyok tuh.patut ah banyok ngat makanan.




Ana dapat banyok hadiah ari nie.hadioh cabutan bertuah,tukar hadioh,cenderahati 1A7(dapat mug yang tertulis name kitorang sume,comey oooww) and...tu je larr.nk wat mende banyok-banyok,ye dok?




Kak Ainul bawak nasi bukhari ari nie.best nasi mak yer wat.laen kali kalu nak tempoh nasi bukhari kabo ke Ainul je lar.sebijik macam nasi yang tokmi ana wat.best ngat!!!!rindu plok rase ker tokmi.


*sori,lari topik,skit jer tapi...suke sungguh lari topik.bile nk insaf nie...tobat2 ler...




KakFatin(fifiey sbenornyer org panggil)pulok bawok nasi arab, untuk cikgu-cikgu jer sebenor-benor-benornyer.pelajar-pelajar lari jauh-jauh.kitorang x dibenarkan tengok pown(nampok ngat nippu)tapi last-last ana dapat gok skit nasi 2 sbb x abis,banyok ngat.mane larat cikgu-cikgu kitorang nak abiskan.so ana dengan muka x bersaloh ditambah dengan sukerelahatinyer ambik ler nasi tu.tu pon sbb fifiey yg offer,klu x ana x ambik gok(masih sedor diri rupenyer budok sorang nie)




Sempat jugok Fifiey jadi peniaga nasi arab.RM5 sebungkus...ana dapat free jer.actually sume pelajar yg dpt nasi tu sumenyer dpt free.bankrup Fifiey(jgn maroh,fiey.fifiey baek)




Banyok gok gambor kitorang ambik hari tu. gambor mase tengah berebut belacan pown ade gok tapi x sempat nak suap dlm mulut sebab Fifiey tarik dulu mangkuk tu.nasib baek muslimin x de dalam kelas mase tu.kalu x,kitorang pown x berani nk berebut belacan tu.kepada sape-sape yg rase gatal nk tengok gambor tu bley ah mintak ngan Fifiey,okey?tu pon kalu ye nk bagi r.rasenyer baek xyah tengok,wat malu jer.




K r...sampai kat sini je lar untuk ari nie.cuti baru start ari nie tapi rase rindu doh ker kawan-kawan.nak jumpe ngan diorang!!!




Ape-ape pown,ana nak mitok maaf lar kalu ade terkasor bahase ker,terguris buah pinggang saper-saper ker atau aper-aper saloh silap skalipon terutamenyer ke klasmate ana tak kire muslimin atau muslimat.kite manusia biase,x lari daripada melakukan kesilapan.




Se agi,ana nak mitok maaf gok kalu blog ana nie terlebih boring sebab ana nie;




1)x reti ngat tulis blog and wat cerpen berjeler-jeler macam Fifiey


2)x reti wat lawak macam Alya


3)x suke 'bunuh diri' macam Azeeb hanya kerana jumpe benda asing dalam meja


4)and etc...




So,that's all for today...




Wallahua'lam bissawab

Syukran sudi baca.Sebarang komen amatlah dialu-alukan =)